#LegalQuestions: Державний реєстратор нерухомості та бізнесу, кваліфікаційні вимоги до посади
Окрім державних чи приватних виконавців (у разі накладення/зняття таким виконавцем арешту на нерухоме майно під час примусового виконання рішень відповідно до закону) та нотаріусів статусу державного реєстратора можуть набувати й інші особи, у порядку, що визначений законом. Про цю категорію осіб і йде мова.
Так, пунктом 1 частини першої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації прав.
У свою чергу, частина перша статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» також передбачає, що державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів).
Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора затверджено наказом Міністерства юстиції України від 29.12.2015 № 2790/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за № 1667/28112.
Відповідно до Кваліфікаційних вимог для державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, крім вимог, передбачених Законами України «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про державну службу» та іншими законами України, встановлюються такі вимоги:
-стаж роботи у сфері права не менше трьох років або на посаді державного реєстратора чи на іншій посаді, що передбачає виконання функцій державного реєстратора (далі – посада державного реєстратора), не менше одного року
-успішне проходження спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань в порядку здійснення контролю, визначеному Кабінетом Міністрів України (для осіб, які до призначення на посаду державного реєстратора перебували на посаді державного реєстратора в іншого суб’єкта державної реєстрації).
Спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань не проводиться у випадках:
-переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора в межах одного суб’єкта державної реєстрації;
-переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора у зв’язку з реорганізацією або ліквідацією суб’єкта державної реєстрації;
-передачі або делегування повноважень і функцій від одного суб’єкта державної реєстрації до іншого.
Один державний реєстратор, за умови відповідності вищезазначеним вимогам, може виконувати функції як державного реєстратора у сфері нерухомості, так і у сфері бізнесу.
У свою чергу, особи, що не перебували на посаді державного реєстратора та мають намір виконувати такі функції зобов’язані пройти тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації.
Міністерством юстиції України проводиться прийом запитів від суб’єктів державної реєстрації для проходження такого тестування, відповідно до Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 №990 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.2021 № 34).
Запит надається в паперовій формі із зазначенням таких відомостей:
- прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) претендента (у разі зміни таких відомостей також зазначаються прізвище, ім’я та по батькові до зміни);
- серія та номер паспорта громадянина України, відомості про дату видачі та орган, що здійснив видачу паспорта громадянина України;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку у паспорті);
- електронна адреса для офіційного листування з Мін’юстом, зокрема для отримання інформації про результати тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації.
До запиту додаються засвідчені в установленому порядку відповідним суб’єктом державної реєстрації копії:
- паспорта громадянина України;
- документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку у паспорті);
- документа про освіту;
- трудової книжки.
Повідомлення про дату, час та місце проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації, а також прізвище, ім’я та по батькові осіб, які запрошуються на таке тестування, розміщуються на офіційному веб-сайті Мін’юсту не пізніше ніж за сім календарних днів до дня проведення.
Для забезпечення прозорості проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації здійснюється відеофіксація процедури тестування. Відеозаписи розміщуються на офіційному веб-сайті Мін’юсту не пізніше трьох робочих днів після завершення відповідного тестування.
Тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації проводиться у присутності не менш як двох посадових осіб Мін’юсту.
Перелік тестових питань на знання законодавства у сфері державної реєстрації та варіанти відповідей (із зазначенням правильної відповіді) розробляються Мін’юстом. Зразок тестового питання на знання законодавства у сфері державної реєстрації розміщується на офіційному веб-сайті Мін’юсту.
Проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації та визначення його результатів здійснюються за допомогою програмного забезпечення, адміністрування якого здійснюється адміністратором єдиних та державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Мін’юсту.
Перед проходженням тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації особа, яка має намір проходити відповідне тестування, пред’являє паспорт громадянина України.
Під час проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації особам, що проходять тестування, забороняється користуватися додатковими електронними приладами, підручниками, навчальними посібниками, іншими матеріалами, а також спілкуватися один з одним.
У разі порушення зазначених вимог особа, що проходить тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації, відсторонюється від подальшого його проходження, про що складається відповідний акт, який підписується посадовими особами Мін’юсту, у присутності яких проходить тестування.
Відсторонена особа вважається такою, що не пройшла тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації.
Під час проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації для кожної особи автоматично обирається питання з переліку тестових питань. Одне тестове завдання включає сто тестових питань. Кожне питання передбачає чотири варіанти відповіді, один з яких є правильним.
Тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації проводиться в цілому у сфері державної реєстрації або окремо у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень чи у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.
Загальний час для проведення тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації повинен становити не більше двох годин.
Після закінчення особою проходження тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації або після закінчення часу, відведеного для його проведення, здійснюється автоматичне визначення результатів такого тестування за допомогою програмного забезпечення.
За результатами тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації формується звіт, який підписується особою, що проходила таке тестування, та посадовими особами Мін’юсту, у присутності яких проходило відповідне тестування.
У разі відмови особи, що проходила тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації, підписувати звіт за результатами тестування відомості про це зазначаються у відповідному звіті.
За результатами тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації виставляються такі бали:
- 2 бали — особам, які відповіли правильно на 86 питань тестового завдання і більше;
- 1 бал — особам, які відповіли правильно на 75-85 питань тестового завдання;
- 0 балів — особам, які відповіли правильно на 74 і менше питань тестового завдання.
Особи, які за результатами тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації набрали 0 балів, вважаються такими, що не пройшли тестування та не можуть бути допущені до призначення на посаду державного реєстратора або виконувати функції державного реєстратора, а також таким особам не може бути надано доступ до реєстрів.
Особи, які набрали 1 або 2 бали, вважаються такими, що пройшли тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації.
Більш детальну інформацію щодо проведення тестування Ви можете дізнатися за посиланням: http://minjust.gov.ua/ndd/dergreestr/dergreestr_vuzn або за телефоном 044-233-65-12.