#Legal_Questions:Особливості мораторію на виконання грошових та інших зобов’язань в умовах воєнного стану у справах про банкрутство
Кодекс України з процедур банкрутства (далі – Кодекс) містить норму про мораторій на задоволення вимог кредиторів (стаття 41 розділу І «Провадження у справі про банкрутство» Книги третьої «Банкрутство юридичних осіб» Кодексу).
Відповідно до частини першої статті 41 Кодексу, мораторій на задоволення вимог кредиторів — це зупинення виконання боржником грошових зобов’язань і зобов’язань щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), строк виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов’язань та зобов’язань щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію.
Відповідно до частини другої статті 41 Кодексу, мораторій на задоволення вимог кредиторів вводиться одночасно з відкриттям провадження у справі про банкрутство, про що зазначається в ухвалі господарського суду. Ухвала є підставою для зупинення вчинення виконавчих дій. Проте, дія мораторію не поширюється на задоволення вимог кредиторів у разі одночасного задоволення вимог кредиторів у процедурі розпорядження майном, керуючим санацією згідно з планом санації, а також ліквідатором у ліквідаційній процедурі в порядку черговості, встановленому цим Кодексом, та в інших випадках, визначених частиною п’ятою статті 41 Кодексу.
У зв’язку із веденням воєнного стану в Україні, відповідно до Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Кабінетом Міністрів України 03.03.2022 за № 187 видано постанову «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» (далі – Постанова № 187).
ℹПунктом 1 цієї Постанови установлено мораторій (заборону) на виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є російська федерація або такі особи:
✔громадяни російської федерації;
✔юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації;
✔юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є російська федерація, громадянин російської федерації або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації.
Разом з тим, Постановою №187 зазначено, що правочини (у тому числі довіреності), укладені з порушенням мораторію, визначеного пунктом 1 цієї постанови, у тому числі якщо ними передбачається відповідне відчуження у майбутньому, є нікчемними; нотаріальне посвідчення правочинів, що порушують мораторій, визначений пунктом 1 цієї постанови, забороняється. Державна реєстрація або інше визнання державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, особами, які надають публічні (адміністративні) послуги, правочинів, укладених з порушенням мораторію, визначеного пунктом 1 цієї постанови, забороняється.
☝Таким чином, арбітражним керуючим (розпорядникам майна, керуючим санацією, ліквідаторам, керуючим реструктуризацією боргів фізичних осіб та керуючим реалізацією майна фізичних осіб) необхідно брати до уваги вимоги Постанови № 187 при здійсненні своїх повноважень на підприємствах-боржника (банкрутах) та у справах про неплатоспроможність фізичних осіб, в тому числі фізичних осіб-підприємців, до набрання чинності Закону України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з російською федерацією.