#Legal Questions: Документи, що підтверджують право власності на нерухомість. Відновлення у разі втрати.

В умовах воєнного стану актуальною проблемою є масове переселення громадян із зон проведення бойових дій в більш безпечні місця нашої країни або за кордон, як наслідок можуть бути пошкоджені або повністю втрачені документи, в тому числі документи що підтверджують права на нерухоме майно.
Слід зазначити, що втрата оригіналів документів на нерухомість не тягне за собою правових наслідків у вигляді скасування права власності, але може ускладнити для власника розпорядження таким майном. Наприклад, у певних випадках, для укладення угоди купівлі-продажу нерухомості продавець зобов’язаний надати нотаріусу документи, що підтверджують державну реєстрацію прав на нерухоме майно.

Виключенням є випадки у разі посвідчення правочинів щодо відчуження нерухомого майна, право власності на яке зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. В такому разі документи, що підтверджують державну реєстрацію прав на це майно нотаріусу не подаються.
При цьому, слід враховувати, що нотаріус є процесуально незалежною особою, яка самостійно приймає рішення щодо вчинення нотаріальної дії чи відмови у її вчиненні.

Так, право власності на нерухомість (житловий будинок, квартиру, дачу, садовий будинок, гараж, інші будівлі і споруди, земельну ділянку), що відчужується, може бути підтверджено, зокрема, одним з таких документів або їх дублікатів:
✅ нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу;
✅ нотаріально посвідченим договором пожертви;
✅ нотаріально посвідченим договором довічного утримання (догляду);
✅ нотаріально посвідченим договором ренти;
✅ нотаріально посвідченим договором дарування;
✅ нотаріально посвідченим договором міни;
✅ спадковим договором;
✅ свідоцтвом про придбання арештованого нерухомого майна з публічних торгів (аукціонів);
✅ свідоцтвом про придбання заставленого майна на аукціоні (публічних торгах);
✅ свідоцтвом про право власності;
✅ державним актом на право власності на земельну ділянку; — свідоцтвом про право на спадщину;
✅ свідоцтвом про право власності на частку в спільному майні подружжя;
✅ договором про поділ спадкового майна;
✅ договором про припинення права на утримання за умови набуття права на нерухоме майно;
✅ договором про припинення права на аліменти для дитини у зв’язку з передачею права власності на нерухоме майно;
✅ договором про виділення частки в натурі (поділ);
✅ іпотечним договором;
✅ договором про задоволення вимог іпотекодержателя, якщо умовами таких договорів передбачено передачу іпотекодержателю права власності на предмет іпотеки;
✅ рішенням суду;
✅ договором купівлі-продажу, зареєстрованим на біржі, укладеним відповідно до вимог законодавства, та іншими документами, що відповідно до законодавства підтверджують право власності на нерухоме майно.

Водночас варто зауважити, що в залежності від виду правовстановлюючих документів та відповідних фактичних обставин визначаються шляхи відновлення таких документів.

У випадку втрати такого правовстановлюючого документу як свідоцтво про право власності на нерухоме майно, власнику необхідно звернутись до органу, яким було видано відповідне свідоцтво та отримати його дублікат.

У випадку, якщо отримати дублікат свідоцтва не має можливості (орган, який видавав свідоцтво розформований/реорганізований/ліквідований тощо) власнику необхідно звернутися до суду з позовом про визнання права власності на таке майно. В такому випадку правовстановлюючим документом буде рішення суду.

У разі втрати або зіпсування правовстановлюючого документу, посвідченого або виданого нотаріусом, за письмовою заявою осіб, за дорученням яких або щодо яких учинялася нотаріальна дія, нотаріусом видається дублікат утраченого або зіпсованого документа.

Якщо нотаріус, який видав або посвідчив правовстановлюючий документ не може видати його дублікат (у разі смерті, припинення нотаріусом діяльності, передачі документів до державного нотаріального архіву або з будь-яких інших причин), такий дублікат може бути виданий нотаріальним архівом, у який на зберігання було відправлено відповідну нотаріальну справу.

Звертаємо увагу власників державних актів на право приватної власності на землю, державних актів на право власності на землю, державних актів на право власності на земельну ділянку або державних актів на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року, що чинним законодавством не передбачено видачі дублікатів державних актів на право власності на земельну ділянку.

У випадку, якщо отримати дублікат документа, який засвідчує право власності не має можливості, власник майна може пред’явити позов до суду про визнання права власності на таке майно, як то передбачено статтею 392 Цивільного кодексу України.

Таким чином, підводячи підсумок вищенаведеного можна виокремити три шляхи відновлення правовстановлюючих документів:
1️⃣ Отримання дублікату правовстановлюючого документу в органі, яким його було видано.
2️⃣ Отримання дублікату правовстановлюючого документу у нотаріуса або у державному нотаріальному архіві.
3️⃣ Визнання права власності у судовому порядку.

☝️Технічний паспорт не є правовстановлюючим документом, що посвідчує право власності на об’єкт нерухомого майна❗