#Legal Questions: Фіктивне банкрутство: все, що необхідно знати про Аналіз фінансово-господарського стану суб’єктів господарювання

Незважаючи на військову агресію, в країні працюють всі державні органи та органи судової влади. Зокрема, господарські суди продовжують відкривати провадження у справах про банкрутство юридичних та фізичних осіб. Одночасно з постановленням ухвали про відкриття провадження у справі про банкрутство юридичної особи, вводиться процедура розпорядження майном та призначається розпорядник майна. 

Частиною 3 статті 44 Кодексу України з процедур банкрутства (далі – Кодекс) передбачено обов’язки розпорядника майна, зокрема,  проведення Аналізу фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності боржника та становища на ринках боржника та виявлення (за наявності) ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства. Також, під час проведення процедури ліквідації, ліквідатор з дня свого призначення здійснює повноваження відповідно до статті 61 Кодексу, в тому числі, аналізує фінансовий стан банкрута. 

Наказом Міністерства юстиції України від 10.09.2020 № 3105/5 затверджено Порядок проведення Аналізу фінансово-господарського стану суб’єктів господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства (далі – Порядок).

Відповідно до пункту 1 Порядку, Аналіз фінансово-господарського стану суб’єктів господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства (далі — Аналіз) проводиться згідно з Методичними рекомендаціями щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, затвердженими наказом Міністерства економіки України від 19 січня 2006 року № 14 (у редакції наказу Міністерства економіки України від 26 жовтня 2010 року № 1361) (далі — Методичні рекомендації).

Методичні рекомендації розроблено з метою визначення однозначних підходів під час Аналізу фінансово-господарського стану підприємств на предмет виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства; своєчасного виявлення формування незадовільної структури балансу для вжиття заходів щодо запобігання банкрутству підприємств, а також виявлення резервів підвищення ефективності виробництва та відновлення платоспроможності підприємств шляхом їх санації.

Об’єктом Аналізу є фінансово-господарський стан підприємств, зокрема фінансові, виробничі та інвестиційні аспекти їх діяльності. Суб’єктами аналізу є власники, органи, уповноважені управляти майном, або особи, які заінтересовані в отриманні інформації щодо діяльності підприємства (державний орган з питань банкрутства, арбітражний керуючий, органи податкової служби, керівництво).

Арбітражний керуючий, призначений судом розпорядником майна, проводить Аналіз до проведення перших зборів кредиторів та подає результати аналізу до господарського суду разом з документами, що підтверджують відповідну інформацію.

Слід звернути увагу, що згідно з пунктом 2.1 частини 2 розділу ІІІ Методичних рекомендацій оцінка змін фінансового стану підприємства здійснюється за попередні три календарні роки для формування загального уявлення та загальних тенденцій його розвитку.

Пунктами 2 та 3 Порядку передбачено, що Міністерство юстиції України організовує проведення Аналізу щодо державних підприємств і підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків; складає висновки про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства (далі — Висновки) шляхом їх підготовки структурним підрозділом або територіальним органом за дорученням Мін’юсту.

Згідно з абзацами 4,5 пункту 4 Порядку до запиту щодо проведення Аналізу суб’єктом запиту додаються копії необхідних для його проведення документів згідно з Методичними рекомендаціями.

До запиту щодо складення Висновків суб’єктом запиту додаються копії Аналізу та документів, на підставі яких проведений Аналіз.

Проведення Аналізу державним органом з питань банкрутства не звільняє арбітражного керуючого від обов’язку проведення Аналізу того самого суб’єкта господарювання (абзац 2 пункт 2 Порядку).

На практиці арбітражні керуючі часто стикаються з проблемою відсутності або не передачі попереднім керівництвом бухгалтерської документації, необхідної для проведення Аналізу. В такому разі, арбітражний керуючий має змогу звернутись до податкових органів та органів статистичної звітності з заявою про надання документів за попередні три календарні роки, які підприємство боржник повинне було надавати в процесі обов’язкової звітності: баланс підприємства (форма №1); звіт про фінансові результати (форма № 2); звіт про рух грошових коштів (форма № 3); звіт про власний капітал (форма № 4); примітки до  річної  фінансової   звітності   (форма № 5); звіт про наявність та рух основних фондів, амортизацію (знос) (форма № 11-ОЗ); обстеження технологічних інновацій промислового  підприємства (форма № 1- інновація); звіт про фінансові результати і дебіторську  та  кредиторську заборгованість (форма № 1-Б); звіт з праці (форма № 1-ПВ); звіт про стан умов праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці (форма № 1-ПВ (умови праці); звіт про використання робочого часу (форма № 3-ПВ); звіт про  виробництво  промислової продукції (форма № 1П-НПП).

Таким чином, законодавством України з питань банкрутства визначено перелік дій арбітражного керуючого для проведення Аналізу фінансово-господарського стану суб’єктів господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства.