#Legal Questions: Адміністративна відповідальність за порушення митних правил під час воєнного стану

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, з метою вдосконалення митних правил,  Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо адміністративної відповідальності громадян за порушення митних правил» від 16 лютого 2022 року № 2058-IX, який набув чинності 16 червня 2022 року.

Цим Законом врегульовані питання притягнення до адміністративної відповідальності за порушення порядку переміщення товарів через митний кордон України.

Порядок переміщення товарів через митний кордон України

Статтею 366 Митного кодексу України передбачається двоканальна система митного контролю товарів, транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України громадянами, яка є спрощеною системою митного контролю, та дає громадянам змогу здійснювати декларування, обираючи один з двох каналів проходу (проїзду транспортними засобами особистого користування) через митний кордон України.

Громадянин самостійно обирає відповідний канал («зелений коридор» або «червоний коридор») для проходження митного контролю за двоканальною системою.

Початок проходження (проїзду транспортними засобами особистого користування) громадянином каналом, позначеним символами зеленого кольору («зелений коридор»), є декларуванням шляхом вчинення дій цим громадянином про те, що переміщувані ним через митний кордон України товари не підлягають письмовому декларуванню, оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони та/або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території. Таке декларування свідчить про факти, що мають юридичне значення.

Громадяни, які проходять (проїжджають транспортними засобами особистого користування) через «зелений коридор», звільняються від подання письмової митної декларації. Звільнення від подання письмової митної декларації не означає звільнення від обов’язку дотримання порядку переміщення товарів через митний кордон України та від адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених Митним кодексом України.

Адміністративна  відповідальність  за порушення порядку переміщення товарів через митний кордон України

Порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений Митним кодексом України та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред’явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи Митним кодексом України чи іншими законами України, і за які Митним кодексом України передбачена адміністративна відповідальність.

У відповідності до Рішення Конституційного Суду України від 21.07.2021  №3-р(ІІ)/2021 положеннями статті 471 Митного кодексу України в редакції, що діє з 16.06.2022, встановлена адміністративна відповідальність за недекларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами.

Недекларуванням вважається незаявлення громадянином за встановленою формою точних та достовірних відомостей, перелік яких визначений Митним кодексом України, про товари, які переміщуються (пересилаються) таким громадянином через митний кордон України (у тому числі при проходженні (проїзді) ним каналом, позначеним символами зеленого кольору («зелений коридор»).

Вказані порушення тягнуть за собою накладення штрафу в розмірах визначених законодавством, а в деяких випадках з конфіскацією таких товарів або без такої.

Загальний порядок виконання постанов в справах про порушення митних правил 

Постанова митного органу про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил підлягає виконанню після закінчення строку оскарження.

Митний орган, який виніс постанову про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил, виконує її самостійно або через державного виконавця.

Штраф повинен бути сплачений особою, яка вчинила порушення митних правил, не пізніше 15 днів з дня вручення або надіслання їй копії постанови митного органу про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови — не пізніше 15 днів з дня залишення скарги (адміністративного позову) без задоволення.

У разі якщо штраф не буде сплачено у вказані строки постанова митного органу або суду (судді) надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання або роботи порушника або за місцезнаходженням його майна.

Постанова суду (судді) про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил у частині конфіскації виконується державним виконавцем в установленому законом порядку.

У відповідності до статті 3 Закону України «Про виконавче провадження примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема, постанов судів у справах про адміністративні правопорушення, а також постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом.

Постанови про стягнення штрафу виконуються в порядку, визначеному розділом VII Закону України «Про виконавче провадження» та розділом VIII  Інструкції з організації примусового виконання рішень.

Виконання рішень про конфіскацію майна згідно до статті 62 Закону України «Про виконавче провадження» здійснюється органами державної виконавчої служби в порядку, встановленому  Законом України «Про виконавче провадження».

Реалізація конфіскованого майна здійснюється в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження». Розпорядження конфіскованим майном та майном, яке не підлягає реалізації, здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів Ук

Звертаємо увагу, що не дивлячись на те, що в нашій країни триває війна, кожен повинен дотримуватися вимог чинного законодавства. Іх незнання не звільняє від відповідальності.