#Legal Questions: Безбар’єрний вимір адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану

Безбар’єрність – це не лише про подолання фізичних перешкод (облаштування пандусів і підіймачів), це поняття ширше, воно стосується кожного та різних сфер діяльності. Сфера державної реєстрації актів цивільного стану не є виключенням.

Зараз, в умовах воєнного стану, безбар’єрність – це спосіб продовжувати жити та отримувати адміністративіні послуги на повноцінному рівні.

Так, в органах державної реєстрації актів цивільного стану громадяни мають можливість особисто щоденно отримувати адміністративні послуги з реєстрації народження, шлюбу, розірвання шлюбу та інші.

На теперішній час органами ДРАЦС надаються послуги, які щоденно спрощують життя нашим громадянам. Цим дописом ми коротко ознайомимо з найпопулярнішими з них.

В Україні існує комплексна послуга «єМалятко» для батьків новонароджених дітей, яка надається через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія». За однією заявою, поданою онлайн, можна зареєструвати народження дитини та отримати до 10-ти державних послуг від різних органів влади. 

Для швидкого поєднання закоханих сердець функціонує  пілотний проект під назвою «Шлюб за добу». Його суть полягає у можливості зареєструвати шлюб у скорочений термін, в тому числі за добу, без пред’явлення документів про поважну причину для скорочення терміну.

Також на час дії воєнного стану існує спрощена процедура оформлення шлюбу для військовослужбовців. Постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 213 «Деякі питання державної реєстрації шлюбу в умовах воєнного стану» спрощено процес одруження для військовослужбовців. В умовах воєнного стану їм надано можливість реєстрації шлюбу онлайн.

Так, для того щоб одружитись, нареченим не обов’язково приходити до відділу державної реєстрації актів цивільного стану особисто — вони можуть просто поєднатися за допомогою відеозв’язку.

Щоб укласти такий шлюб, військовослужбовець має подати заяву про державну реєстрацію шлюбу своєму командиру, який далі засвідчує справжність підпису військовослужбовця на цій заяві і передає її до найближчого відділу державної реєстрації актів цивільного стану ( або заява передається другим з наречених). Зі свого боку, цей відділ вже самостійно надсилає отриману заяву до належного відділу за місцем перебування нареченої чи нареченого. Після цього до того відділу, який отримав заяву, звертається другий з наречених та, надавши всі перелічені документи, завершує процедуру реєстрації. 

Також однією з послуг, якою громадяни можуть скористатися онлайн, є  подача заяви на отримання повторно свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Дія». Для цього подається заява встановленої форми з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відскановані копії та паспорта громадянина України (паспортний документ іноземця, особи без громадянства). За результатом надання цієї послуги заявник отримує необхідний йому документ у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, до якого подано заяву, або свідоцтво надсилається засобами поштового зв’язку за рахунок заявника на поштову адресу за зареєстрованим місцем проживання заявника або на іншу поштову адресу, яка зазначається заявником.

Щоденно держава удосконалює послуги у сфері ДРАЦС та механізми їх надання, які покращюють рівень життя кожного українця.