#Legal Questions: Безбар’єрність: надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в умовах воєнного стану

Державна політика безбар’єрністі означає формування такого підходу, за якого кожна людина може отримати вільний доступ до будь-якої сфери життя.

Під час воєнного стану, в умовах обмеження доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі — Єдиний державний реєстр), актуальним постає питання щодо практичної можливості отримання відомостей з Єдиного державного реєстру. В умовах воєнного стану, з метою недопущення будь-яких несанкціонованих дій з інформацією державних реєстрів, державою було тимчасово обмежено роботу Єдиного державного реєстру. Одночасно із захистом інформації державних реєстрів, були розроблені нові правила проведення державної реєстрації за для забезпечення захисту прав держави, фізичних та юридичних осіб.

Тож, пропонуємо у нашому інформаційному матеріалі детальніше розглянути керівні практичні аспекти отримання таких відомостей з Єдиного державного реєстру.

Чи передбачено в рамках чинного законодавства отримання відомостей з Єдиного державного реєстру в умовах воєнного стан?

Відповідно до статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.

В рамках дії воєнного стану Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 209) передбачено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування надання/отримання відомостей/інформації з Єдиного державного реєстру.

Таким чинним, законодавством отримання відомостей з Єдиного державного реєстру передбачено.

 Хто здійснює надання відомостей з Єдиного державного реєстру?

У відповідності до підпункту 11 пункту Постанови №209, відомості з Єдиного державного реєстру за зверненнями фізичних та юридичних осіб надаються державними реєстраторами, нотаріусами, а також адміністраторами центрів надання адміністративних послуг, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до затвердженого переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ до реєстрів.

Який пакет документів для отримання відомостей з Єдиного державного реєстру?

Чинним законодавством України передбачено, що для отримання відомостей з Єдиного державного реєстру потрібно подати:

📌запит про надання витягу з Єдиного державного реєстру;

📌документ, що підтверджує внесення плати за отримання відповідних відомостей;

📌примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує повноваження представника.

Під час прийняття запиту заявник пред’являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

У разі якщо заявником є іноземець або особа без громадянства, документом, що посвідчує особу, є національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або інший документ, що посвідчує особу іноземця або особи без громадянства.

У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (крім випадку, якщо відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі).

Який адміністративний збір передбачений за надання відомостей з Єдиного державного реєстру?

За надання витягу в паперовій формі передбачено 0,05 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року, в якому подається запит про надання відомостей з Єдиного державного реєстру, та округлюється до найближчих 10 гривень.

Чи існують окремі законодавчі особливості в частині територіальності?

Так, такі законодавчі особливості є.

Щодо основних особливостей, які варто врахувати:

📌діє обмеженість кола суб’єктів, що можуть вчиняти реєстраційні дії. До таких наразі належать державні реєстратори, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації, місцезнаходженням якого є адміністративно-територіальна одиниця, що не включена до переліку де припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів (до речі, станом на зміни від 30.08.2022 такі обмеження діють у деяких районах Запорізької області, а саме: Бердянський, Василівський, Мелітопольський, Пологівський), нотаріуси, включені до відповідного переліку, затвердженого Міністерством юстиції України, посадові особи Міністерства юстиції, його територіальних органів;

📌територіальні органи Міністерства юстиції України реєструють виключно органи державної влади, органів місцевого самоврядування, казенні підприємства, державні підприємства, комунальні підприємства, комунальні організації (установи, заклади), державні організації (установи, заклади);

📌державна реєстрація юридичної особи, місцезнаходженням якої є адміністративно-територіальна одиниця, що включена до переліку де припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, проводиться незалежно від місцезнаходження такої юридичної особи.

Окремо звертаємо увагу на те, що державна реєстрація юридичної особи та громадського формування, місцезнаходженням яких є Автономна Республіка Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь, проводиться незалежно від місцезнаходження такої юридичної особи та громадського формування.

 Додатково зазначаємо, що детальніше ознайомитись із:

📌переліком суб’єктів, яким в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація юридичних осіб та ФОП Ви можете за посиланням http://surl.li/ckjhv;

📌переліком нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна Ви можете за посиланням http://minjust.gov.ua/pages/list_of_notaries;

📌переліком адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану ви можете за посиланням http://minjust.gov.ua/n/22665.

Окремо зазначаємо, що з метою забезпечення зручного та інтуїтивного пошуку необхідної форми заяви, полегшення та прискорення процесу заповнення відповідних документів Міністерством юстиції України, форми заяв, що подаються для державної реєстрації, розміщено на власному вебсайті за посиланням http://surl.li/gjsh.

Формат діджиталізації процесу в сфері державної реєстрації, передусім є інструментом формування цифрового безбар’єрного простору навіть в умовах воєнного стану в Україні.

#Безбар’єрність

#bezbariernist #barrierfree #BarrierFree_Ukraine #Безбарєрність