#Legal Questions: Звернення громадян як спосіб забезпечення законності

📝Звернення громадян до органів влади є одним з конституційних прав. Воно закріплюється ст. 40 Конституції України, у якій визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Громадяни мають право звернутися зі зверненням (ст. 1 Закону України «Про звернення громадян»):

  • до органів державної влади;
  • до органів місцевого самоврядування;
  • до об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності;
  •  до засобів масової інформації;
  • до посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків.

У зверненні має бути зазначено:

  • 📌прізвище, ім’я, по батькові громадянина, що звернувся;
  • 📌місце проживання адресанта;
  • 📌суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви або скарги прохання чи вимоги;
  • 📌на письмовому зверненні обов’язково ставиться підпис заявника (заявників) із зазначенням дати.

📧Що стосується електронного звернення також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Проте відповідно до п. 4 Порядку розділу ІІ: «Електронне звернення, надіслане без використання електронного підпису, повинно мати вигляд скан-копії або фотокопії звернення з підписом заявника із зазначенням дати» та  п.8 розділ ІІІ Порядку: «Звернення, оформлене без дотримання вимог  ст. 5 Закону України «Про звернення громадян», повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше ніж через десять днів від дня надходження». 

 При подачі звернення до Управління зверніть увагу на наступне:

  • 🖇️не розглядаються повторні звернення до одного й того ж органу від одного й того ж громадянина з одного й того ж питання, якщо перше вже було вирішено по суті, а також скарги на оскаржувані рішення, подані з порушенням встановленого терміну, і звернення осіб, визнаних судом недієздатними (ч. 2 ст. 8 Закону України «Про звернення громадян»);
  • 🖇️якщо питання, порушені в одержаному зверненні, не входять до повноважень адресата, воно в термін не більше п’яти днів пересилається  за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення (ч. 3 ст. 7 Закону України «Про звернення громадян»);
  • 🖇️забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються (ч. 4 ст. 7 Закону України «Про звернення громадян»), а саме звернення має бути подано до вищестоящого органу, а не до того органу на який скаржиться громадянин;
  • 🖇️рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон України «Про звернення громадян» і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення (ч. 4 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян»);
  • 🖇️органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об’єднання громадян, посадові особи розглядають звернення громадян, не стягуючи плати (ст. 21 Закону України «Про звернення громадян»).