#Legal Questions: Нікчемність насильницьких псевдореферендумів на тимчасово окупованих територіях України

Відомо, що нормативно-правові акти окупаційних сил та окупаційних адміністрацій російської федерації є нікчемними, не створюють жодних правових наслідків, і нікчемність цих актів не підлягає оскарженню та не може бути скасована. Та чи стосується ця норма закону проведених у вересні окупаційною владою псевдореферендумів на тимчасово окупованій території України? Про це далі.

Протягом 23-27 вересня 2022 року рф провела на тимчасово окупованих частинах територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей так звані “референдуми”. Вони є незаконними з позиції Конституції України, норм міжнародного права та низки українських (та навіть російських) законів. А це означає, що наслідки цих дій не мають жодної юридичної сили! Тобто є нікчемними за своєю суттю! 

Не слід вбачати будь-яке законне чи раціональне зерно у діях рф. Вони носять тільки агресивний загарбницький характер без дотримання міжнародних договорів та загальновизнаних правил ведення війни тощо. Росія нехтує нормами міжнародного права. Нагадаємо, що зміна території України може  вирішуватися виключно на всеукраїнському референдумі, що призначається Верховною Радою України (статті 73, 85 Конституції України). 

Умови проведення референдуму мають забезпечити передусім повагу до основних прав людини і громадянина, свободу формування волі виборців, свободу волевиявлення виборців, протидію будь-яким фальсифікаціям, а також безпеку громадян, що не може бути забезпечено в умовах війни та окупації. Відповідно Закони України «Про правовий режим воєнного стану», «Про всеукраїнський референдум», Виборчий кодекс України забороняють проведення виборів та референдумів в умовах воєнного стану.

Насильницькі псевдореферендуми знецінюють інститути демократії та руйнують їх правову природу, через що підлягають засудженню з боку цивілізованих країн та впливових світових організацій.