Пам’ятка щодо проведення перевірок судових експертів
Одним із завдань міжрегіональних управлінь відповідно до п. 4.42 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5 (зі змінами і доповненнями) є здійснення контролю за діяльністю атестованих судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ і здійснюють свою діяльність на підставі свідоцтва Мін’юсту та внесені до державного Реєстру атестованих судових експертів.
Проведення перевірки діяльності атестованих судових експертів, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах, а також порядок здійснення контролю за дотриманням цими експертами вимог нормативно-правових актів здійснюється відповідно до Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах.
Міжрегіональні територіальні органи здійснюють такі види перевірок:
- планова перевірка діяльності судового експерта;
- позапланова контрольна перевірка діяльності судового експерта;
- перевірка відповідності робочого місця.
Планова перевірка діяльності судового експерта проводиться на підставі Графіка проведення планових перевірок діяльності судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих експертних установ.
Однією з важливих умов здійснення судово-експертної діяльності судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих установах, є наявність свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта, виданого Міністерством юстиції України на підставі рішення Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України, яким надається право на проведення конкретних видів експертиз.
Предметом планової перевірки діяльності судового експерта є встановлення:
1) наявності матеріально-технічної бази – приміщення, робочого місця судового експерта, сейфів, інструментального оснащення, спеціального обладнання згідно з додатком 1 до цієї Інструкції, методичної літератури (довідники, посібники, типові нормативи тощо). Слід зазначити , що для кожного виду експертизи у додатку 1 Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами визначено орієнтовний перелік необхідного інструментального оснащення та спеціального обладнання;
2) відповідності терміну дії свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта терміну здійснення судово-експертної діяльності;
3) наявності Журналу реєстрації судових експертиз та експертних досліджень. Журнал перевіряється на відповідність встановленій формі у додатку 2 Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами;
4) наявності других примірників висновків судових експертиз та експертних досліджень у наглядових провадженнях і відповідності їх реєстрації у Журналі;
5) відповідності видів експертиз, проведених судовими експертами, експертним спеціальностям, зазначеним у свідоцтві про присвоєння кваліфікації судового експерта;
6) відповідності висновків вимогам нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методикам проведення судових експертиз шляхом проведення їх аналізу.
Законодавство встановлює строк перевірок, який не може становити більше 30 календарних днів.
Позапланова контрольна перевірка діяльності судового експерта проводиться з метою визначення стану реалізації судовим експертом рекомендацій щодо усунення недоліків, виявлених під час проведення планової перевірки.
Необхідно зазначити, що перевірка відповідності робочого місця проводиться на підставі заяви особи, що має намір отримати кваліфікацію судового експерта з відповідної експертної спеціальності. Строк розгляду заяви становить 14 календарних днів. За результатами розгляду заяви особу, яка її подала, повідомляють про дату та час проведення перевірки відповідності робочого місця. Предметом такої перевірки є встановлення наявності матеріально-технічної бази (приміщення, робочого місця судового експерта, сейфів, інструментального оснащення, спеціального обладнання, методичної літератури (довідники, посібники, типові нормативи тощо)).
За результатами перевірки складається акт в якому зазначаються наступні дані: вид перевірки, дату початку та закінчення перевірки, прізвище, власне ім’я судового експерта (особи, що має намір отримати кваліфікацію судового експерта), якого перевіряли, адресу його робочого місця, підставу здійснення перевірки, прізвище, власні імена та посади осіб, які проводили перевірку, період, за який проводилася перевірка (у разі проведення планової перевірки діяльності судового експерта), направлення судовому експерту повідомлення про проведення перевірки, результати перевірки, стислий зміст результатів аналізу висновків (у разі проведення планової перевірки діяльності судового експерта) та пояснення судового експерта (за наявності).
Якщо за результатами перевірки у діяльності судового експерта виявлено недоліки, що можуть бути усунуті, Міністерство юстиції України надсилає судовому експерту лист із вимогою та строком їх усунення. Копія цього листа надсилається до міжрегіонального територіального органу з метою організації та проведення (за потреби) позапланової контрольної перевірки.