#Legal Questions: Порушення норм законодавства в сфері розгляду звернень громадян

Право на звернення громадян передбачено Конституцією України, Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 47 (далі-Закон) та іншими законодавчими  актами.

В органах державної влади і місцевого самоврядування, підприємствах, установах, організаціях незалежно від форм власності, об’єднаннях громадян, посадовими особами ведення діловодства за зверненнями громадян, запитами на отримання публічної інформації  здійснюється відповідно «Порядку розгляду звернень та організації особистого прийому громадян у Міністерстві юстиції України, його територіальних органах, підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери його управління», затвердженого  наказом Міністерства юстиції України 15.02.2017 № 388/5 (із змінами, викладеними у новій редакції затвердженій наказом Міністерства юстиції України від 26.10.2018  № 3371/5).

З метою дотримання норм законодавства органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об’єднанням громадян, посадовим особам необхідно дотримуватися чітких правил, передбачених законом, а саме:

1. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається (п.7 ст. 5 Закону).

Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження ( п.8 ст. 5 Закону).

2. При надходженні повторного звернення від одного і того ж органу, від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, керівник установи може прийняти рішення про припинення розгляду звернення, але повідомити про це заявнику ( п.2 ст.8 Закону).

3. Особам, що розглядають звернення забороняється розголошення  одержаних із звернень відомостей про особисте життя громадян без їх згоди чи відомостей, що становлять державну або іншу таємницю, яка охороняється законом, та іншої інформації, якщо це ущемлює права і законні інтереси громадян (п.1 ст.10 Закону).

4. Керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов’язані об’єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань) (ст. 15 Закону).

Надання письмової відповіді заявнику є обов’язковим.

5. Не порушувати термін розгляду звернень, а саме надати відповідь у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів (п.1 ст. 20 Закону).

6. Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об’єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п’яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз’ясненнями(п.3 ст.7 Закону).

7. Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються. (п.4 ст.7 Закону).

Забезпечення розгляду звернень громадян, що надійшли з державної установи «Урядовий контактний центр», здійснюється відповідно до «Порядку взаємодії Офісу Президента України, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України та державної установи «Урядовий контактний центр» із забезпечення належного реагування на звернення,які надходять за допомогою засобів телефонного зв’язку та з використанням Інтернету», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 976 (далі — Порядок).

Органи (Офіс) забезпечують об’єктивний і своєчасний розгляд звернень, перевіряють викладені в них факти, приймають у разі потреби відповідні рішення (п.10 Порядку).

Про хід та результати розгляду звернень органи (Офіс) повідомляють заявникам в установленому порядку (п.11 Порядку).