#LegalQuestions: Права громадянина при розгляді заяви чи скарги та обов’язки органів, посадових осіб щодо розгляду заяв чи скарг

📖Статтею 40 Конституції України визначено, що громадяни України мають право звертатися до органів державної влади та місцевого самоврядування, та встановлено обов’язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обґрунтовані відповіді.

⁉️Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм зазначеного права регулюються Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.1996. В цьому Законі надано чіткі визначення термінів «звернення», «пропозиції», «заяви» та «скарги» громадян, зазначені вимоги до звернень, порядок їх розгляду, а також відповідальність за порушення Закону.

Організація роботи зі зверненнями громадян є одним із пріоритетних напрямів діяльності всіх без винятку органів державної влади та місцевого самоврядування в Україні. Законом України «Про звернення громадян» (далі – Закон) виділено такі види звернень як:
📌 Заява (клопотання);
📌 Скарга;
📌 Пропозиція (зауваження).

Статтею 18 Закону визначено права громадян під час розгляду поданих ними звернень:
✅ особисто викласти аргументи особі, котра перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у перевірці поданої скарги чи заяви;
✅ знайомитися з матеріалами перевірки;
✅ подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу;
✅ бути присутнім при розгляді заяви чи скарги;
✅ користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, яка здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
✅ одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;
✅ висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги;
✅ вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.

В свою чергу із наданням громадянам під час розгляду звернень, Закон визначає ряд обов’язків для суб’єктів розгляду цих звернень (стаття 19 Закону) , а саме:
📎об’єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
📎у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову;
📎на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;
📎скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням;
📎забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв’язку з заявою чи скаргою рішень;
📎письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
📎вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об’єднання громадян за місцем проживання громадянина;
📎разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз’яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
📎не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;
📎особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

👨🏻‍💻Про результати розгляду звернення громадянину обов’язково повідомляється в усній або письмовій формі (в залежності від виду звернення). Відповідь надається тим органом, який отримав дану заяву (клопотання) і до компетенції якого входить вирішення порушених питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов’язки.

ℹ️Якщо суб’єктом розгляду звернень прийнято рішення про відмову в задоволенні викладених заявником вимог, дане рішення доводиться до відома громадянина в письмовій формі з обов’язковим посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення. Органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об’єднання громадян та посадові особи розглядають звернення громадян, не стягуючи плати.

☝️Варто пам’ятати, що звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 4️⃣5️⃣ днів.

📑На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються в першочерговому порядку.

📝Заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.