#Legal Questions: Призначення на посаду державної служби на період заміщення тимчасово відсутнього державного службовця

З початку війни в Україні велика кількість українців різних професій, включаючи державних службовців, виїхала за кордон. Загроза життю та здоров’ю від  воєнних дій, що продовжуються змусила державних службовців перебувати, зокрема, у тривалих відпустках без збереження заробітної плати. Довгострокова відсутність чи брак відповідних кадрів може призвести до затримки або інших перешкод під час виконання завдань та функцій держави.

Законом України «Про правовий режим воєнного стану» (зі змінами внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 2259-IX) (далі – Закон № 2259-IX) у період дії воєнного стану стало можливим призначенням особи на посади, зокрема, державної служби, без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена Законом.

Частиною другою статті 34 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII (далі – Закон № 889-VIII ) визначено, що строкове призначення на посаду здійснюється у разі заміщення посади державної служби на період відсутності державного службовця, за яким відповідно до цього Закону зберігається посада державної служби.

Оскільки внесені зміни Законом № 2259-IX спростили норми вступу на державну службу, то керівник державної служби в державному органі або суб’єкт призначення може швидко прийняти рішення про тимчасове заміщення посади державної служби на період відсутності державного службовця в установленому законом порядку шляхом призначення такого державного службовця на посаду.

Таке призначення може бути здійснено на посади, зокрема, у разі, якщо такий державний службовець перебуває у тривалій відпустці без збереження заробітної плати або відсутній на службі з інших, у тому числі нез’ясованих, причин. Рішення не призведе до подвійної оплати за пророблену роботу та буде відбуватись в межах затвердженого фонду оплати праці, оскільки відсутньому державному службовцю заробітна плата не виплачується (крім гарантії збереження середнього заробітку мобілізованому державному службовцю, що передбачено статтею 119 Кодексу законів про працю України).

Водночас звертаємо увагу, що у разі призначення державного службовця на посаду державної служби на період заміщення тимчасово відсутнього державного службовця, за яким зберігалася посада державної служби, він звільняється з посади в останній робочий день перед днем виходу на службу тимчасово відсутнього державного службовця (частина друга статті 85 Закону № 889-VIII ).

Зауважимо, що призначення осіб на посаду державної служби на період відсутності державного службовця, за яким відповідно до Закону № 889-VIII зберігається посада державної служби, надасть змогу керівнику державної служби в державному органі або суб’єкту призначення, в найкоротший термін забезпечити державний орган гідними кадрами для виконання завдань і функцій держави.