Підстави та порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності арбітражного керуючого за порушення вимог законодавства

Кодексом України з процедур банкрутства, Порядком здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 06.12.2019 № 3928/5 (зі змінами), Положенням про Дисциплінарну комісію арбітражних керуючих, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 25.09.2019 № 2993/5,

визначено основні принципи та засади здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих та притягнення їх до відповідальності у разі невиконання або неналежного виконання своїх обов’язків під час виконання ними повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, керуючого реструктуризацією або керуючого реалізацією.

Відповідно до статті 21 Кодексу, арбітражні керуючі несуть за свої дії та бездіяльність цивільно-правову, адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність у порядку та обсягах, встановлених законом. Проте, найбільш поширеним видом відповідальності, є дисциплінарна.

Підставою для притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності, згідно з нормами статті 19 Кодексу, є вчинення ним дисциплінарного проступку, а саме:

зайняття діяльністю, несумісною з діяльністю арбітражного керуючого;

порушення правил професійної етики арбітражного керуючого;

невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків;

невиконання статуту та рішень саморегулівної організації арбітражних керуючих.

Кодексом передбачені такі види дисциплінарних стягнень, які застосовуються до арбітражного керуючого, а саме:

попередження;

догана;

тимчасове зупинення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого та позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого.

 

Статтею 22 Кодексу визначено, що дисциплінарна комісія утворюється у встановленому державним органом з питань банкрутства порядку для розгляду питання щодо притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності за вчинення дисциплінарного проступку.

Дисциплінарна комісія розглядає подання державного органу з питань банкрутства, саморегулівної організації арбітражних керуючих про притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності; у разі надходження звернень фізичних і юридичних осіб щодо діяльності арбітражних керуючих направляє відповідні звернення на перевірку до державного органу з питань банкрутства чи саморегулівної організації арбітражних керуючих; приймає рішення на підставі подання державного органу з питань банкрутства чи саморегулівної організації арбітражних керуючих про застосування до арбітражного керуючого дисциплінарного стягнення.

Під час визначення виду дисциплінарного стягнення Дисциплінарною комісією арбітражних керуючих враховуються ступінь вини арбітражного керуючого, тяжкість вчиненого ним дисциплінарного проступку, а також те, чи застосовувалися раніше до арбітражного керуючого дисциплінарні стягнення.

Притягненню до відповідальності арбітражних керуючих передує здійснення заходів контролю за їх діяльністю державним органом з питань банкрутства.

Відповідно до абзацу 7 ч. 1 статті 3 Кодексу, державний орган з питань банкрутства встановлює порядок здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих, перевірки організації їх роботи, дотримання ними вимог законодавства з питань банкрутства.

Порядком встановлено, що контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснюється шляхом проведення планових і позапланових перевірок.

Планова перевірка проводиться відповідно до плану проведення перевірок діяльності арбітражних керуючих, затвердженого наказом Мін’юсту, не більше одного разу на два роки за період з дати призначення господарським судом арбітражного керуючого розпорядником майна, керуючим санацією, ліквідатором, керуючим реструктуризацією, керуючим реалізацією у справі про банкрутство (неплатоспроможність), а у разі проведення попередньої планової перевірки — з дати початку її проведення. Планова перевірка не проводиться у разі зупинення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого на строк понад 30 днів. Повторна перевірка з питань, що вже були предметом перевірки, не допускається. Попередні періоди, що перевірялися раніше, не можуть бути предметом наступних перевірок, крім перевірки за зверненням фізичної чи юридичної особи.

Підставами для проведення позапланової перевірки є :

подання арбітражним керуючим письмової заяви до органу контролю про проведення перевірки за його бажанням;

звернення (скарги) фізичних та юридичних осіб щодо дій арбітражного керуючого з викладенням обставин невиконання або неналежного виконання ним покладених на нього повноважень, з яких вбачається необхідність здійснення контролю;

неподання або подання не в повному обсязі арбітражним керуючим у встановлений строк документів обов’язкової звітності або виявлення недостовірних даних у документах обов’язкової звітності, поданих арбітражним керуючим;

неподання документів, які підтверджують виконання розпорядження про усунення порушень, виявлених за результатами проведення перевірки, в установлений органом контролю термін, або подання документів, які не підтверджують виконання такого розпорядження в повному обсязі;

встановлення Дисциплінарною комісією невідповідності висновків Акта перевірки вимогам законодавства та ініціювання здійснення додаткового контролю;

ініціювання Дисциплінарною комісією здійснення органами контролю додаткового контролю на підставі звернень фізичних та юридичних осіб, які надійшли на розгляд Дисциплінарної комісії;

виявлення Мін’юстом або територіальним органом Мін’юсту в процесі реалізації повноважень у сфері банкрутства ознак невиконання або неналежного виконання арбітражним керуючим покладених на нього обов’язків;

невиконання арбітражним керуючим вимог рішень (ухвал, постанов) господарського суду у справах про банкрутство (неплатоспроможність). У разі виявлення під час перевірки діяльності арбітражного керуючого порушень норм законодавства державний орган з питань банкрутства може зупинити діяльність арбітражного керуючого та передати матеріали на розгляд дисциплінарної комісії для застосування до порушника дисциплінарного стягнення.

Предметом планової перевірки є відповідність арбітражного керуючого вимогам, визначеним у Кодексі України з процедур банкрутства, а також додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України, Господарського процесуального кодексу України, іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці під час здійснення ним повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією у справах про банкрутство (неплатоспроможність) за період, що підлягає плановій перевірці.

На відміну від планової, предметом позапланової перевірки є додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України, Господарського процесуального кодексу України, Кодексу України з процедур банкрутства, іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці з питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення такої перевірки.

Підставами для внесення до Дисциплінарної комісії подання про притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності є:

встановлення факту подання арбітражним керуючим у документах, які подаються для отримання свідоцтва на право здійснення діяльності арбітражного керуючого, неправдивих відомостей;

вчинення арбітражним керуючим протягом року після винесення Припису чи Розпорядження повторного порушення, аналогічного раніше вчиненому;

невиконання арбітражним керуючим Розпорядження в терміни, визначені органом контролю;

відмова арбітражного керуючого в проведенні перевірки;

грубе порушення арбітражним керуючим законодавства під час виконання повноважень, що призвело до порушення прав та законних інтересів боржника та/або кредиторів боржника;

встановлення за результатами перевірки неможливості виконувати арбітражним керуючим своїх повноважень (втрата громадянства України, набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо арбітражного керуючого, встановлення судом заборони обіймати керівні посади, набрання законної сили рішенням суду про визнання арбітражного керуючого обмеженим у цивільній дієздатності або недієздатним, факт зайняття діяльністю, несумісною з діяльністю арбітражного керуючого);

встановлення за результатами моніторингу осіб, які пройшли підвищення кваліфікації, факту непроходження арбітражним керуючим підвищення кваліфікації в порядку, встановленому Мін’юстом.

Варто зазначити, що у разі виявлення під час перевірки діяльності арбітражного керуючого порушень норм законодавства державний орган з питань банкрутства може зупинити діяльність арбітражного керуючого та передати матеріали на розгляд дисциплінарної комісії для застосування до порушника дисциплінарного стягнення.

На засіданні дисциплінарної комісії приймаються рішення шляхом голосування простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів комісії.

За результатами розгляду питання порядку денного Комісія приймає одне з таких рішень:

застосування до арбітражного керуючого дисциплінарного стягнення на підставі подання структурного підрозділу Мін’юсту чи саморегулівної організації;

відхилення подання структурного підрозділу Мін’юсту чи саморегулівної організації;

ініціювання проведення структурним підрозділом Мін’юсту або територіальним органом Мін’юсту чи саморегулівною організацією позапланової перевірки діяльності арбітражного керуючого, якщо із заяви, скарги або подання вбачається необхідність проведення додаткового контролю;

скасування висновків акта планової або позапланової перевірки діяльності арбітражного керуючого у разі, якщо Комісією встановлено невідповідність таких висновків вимогам законодавства;

ініціювання проведення структурним підрозділом Мін’юсту або територіальним органом Мін’юсту планової перевірки діяльності арбітражного керуючого у разі скасування висновків акта планової перевірки у зв’язку з їх невідповідністю вимогам законодавства;

відмову в задоволенні звернення фізичної або юридичної особи щодо діяльності арбітражного керуючого.

За результатами засідання та за поданням дисциплінарної комісії, Державний орган з питань банкрутства застосовує до арбітражних керуючих дисциплінарні стягнення. Рішення про застосування дисциплінарного стягнення приймається протягом двох місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Про застосування до арбітражного керуючого дисциплінарного стягнення вноситься запис до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України.