#Legal Questions: Застосування судами міжнародних договорів України при здійсненні правосуддя під час російської військової агресії

👆🏿Частиною першою статті 9 Конституції України встановлено, що чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України. Міжнародні договори України, які набрали чинності, не лише сприяють розвитку міждержавного співробітництва у різних сферах суспільного життя та належному забезпеченню національних інтересів, здійсненню цілей, завдань і принципів зовнішньої політики України, закріплених у Конституції України, а й можуть завдяки своєму пріоритету над нормами відповідних законодавчих актів України змінювати регулювання правових відносин, установлених законодавством України.🇺🇦

Порядок укладення, виконання та припинення міжнародних договорів України регулюється Законом № 1906-IV, Положенням про порядок укладення, виконання та денонсації міжнародних договорів України міжвідомчого характеру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 1994 року № 422.

Застосовуючи міжнародні договори України під час здійснення правосуддя, суди повинні враховувати, що чинні міжнародні договори України підлягають сумлінному дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права.

Міжнародні договори набирають чинності для України після надання нею згоди на їх обов’язковість відповідно до Закону № 1906-IV у порядку та в строки, передбачені договором, або в інший погоджений сторонами спосіб.

На сьогоднішній день у зв’язку з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, за зверненням Мін’юсту Міністерство закордонних справ України повідомило депозитаріїв конвенцій Ради Європи, Гаазької конференції з міжнародного приватного права та ООН, а також сторони двосторонніх міжнародних договорів України про повномасштабну триваючу збройну агресією Росії проти України та неможливість у зв’язку з цим гарантувати у повному обсязі виконання Українською стороною зобов’язань за відповідними міжнародними договорами та конвенціями на весь період воєнного стану.

В той же час необхідно відмітити, що стосовно договорів між учасниками конфлікту і третіми державами окремо, початок конфлікту сам по собі не припиняє і не призупиняє дію двосторонніх договорів між ними, так само як і багатосторонніх договорів та установчих актів міжнародних організацій.

Міжнародні договори є важливим засобом забезпечення національних інтересів держави й захисту основних прав і свобод людини, отже задля забезпечення взятих на себе зобов’язань за міжнародними договорами, Україна навіть під час воєнного стану намагається дотримуватись умов договорів про надання міжнародної правової допомоги, а саме виконувати судові доручення про вручення документів та проведення окремих процесуальних дій, витребування інформації та інше, з урахуванням обмежень, що виникли після початку військової агресії росії проти України.

Відповідно до статті 122 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Радою суддів України судам рекомендовано, по можливості відкладати розгляд справ і зосередитись виключно на проведенні невідкладних судових розглядів, у випадку загрози життю, здоров’ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Водночас, з урахуванням норм звичаєвого права щодо припинення застосування міжнародних договорів державами у період військового конфлікту між ними, наразі не здійснюється будь-яке листування, що стосується співробітництва з установами юстиції росії і білорусі на підставі міжнародних договорів України з питань міжнародно-правових відносин та правового співробітництва у цивільних і кримінальних справах, та у галузі міжнародного приватного права, крім випадків передачі судам чи громадянам на території України документів, одержаних за результатами виконання запитів, доручень і клопотань.

Міністерством юстиції України розроблено пропозиції щодо припинення дії Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних і кримінальних справах 1993 року та Протоколу до неї.