#Legal Questions: ОСОБЛИВОСТІ МІЖНАРОДНО-ПРАВОВОЇ ІЗОЛЯЦІЇ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ

З перших днів відкритої збройної агресії Російської Федерації по відношенню до України світове співтовариство зайняло однозначну позицію щодо правового визначення таких дій та наслідків для країни-агресора. Відповідна правова позиція передбачається Радою Європи, Генеральною асамблеєю ООН, Міжнародним кримінальним судом, кожна з яких має ряд особливостей.

📌Виключення Росії з Ради Європи.

Рада Європи – міжнародна організація, яка об’єднує 46 держав-членів Європейського континенту.

25 лютого, після обговорення з Парламентською асамблеєю, Комітет міністрів вирішив запустити процедуру, передбачену статтею 8 Статуту Ради Європи та погодився призупинити права на представництво Російської Федерації в Раді, з одночасним прийняттям відповідної постанови про правові та фінансові наслідки призупинення.

15 березня Парламентська асамблея одноголосно прийняла висновок, в якому йшлося про те, що Російська Федерація більше не може бути державою-членом Організації.

15 березня Уряд Російської Федерації поінформував Генерального секретаря про свій вихід із Ради Європи відповідно до Статуту Ради Європи та про намір денонсувати Європейську конвенцію з прав людини.

Вже 16 березня на позачерговому засіданні Комітет міністрів у контексті процедури, розпочатої відповідно до статті 8 Статуту Ради Європи, вирішив, що Російська Федерація з сьогоднішнього дня припиняє бути членом Ради Європи, після 26 років членства.

Слід зазначити, що наслідки виходу РФ з Ради Європи відчують громадяни країни-агресора. Найважливішим питанням стане втрата міжнародних гарантій головних прав та свобод людини, таких як заборона катування та право на життя, права людини на свободу та на справедливий суд, право на свободу думки та вираження поглядів.

В свою чергу, 22 березня 2022 року Європейський суд з прав людини  (далі — ЄСПЛ) ухвалив  резолюцію щодо наслідків припинення членства РФ у Раді Європи відповідно до статті 58 Європейської конвенції з прав людини (далі — Конвенція).

Згідно з резолюцією, Росія перестає бути договірною стороною Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод з 16 вересня 2022 року. Також ЄСПЛ скасував попереднє рішення голови Суду від 16 березня про призупинення розгляду усіх справ проти Росії. Тим самим ЄСПЛ поновив розгляд справ проти РФ.

ЄСПЛ зазначив, що він має повноваження розглядати заяви проти Російської Федерації щодо можливих порушень Європейської конвенції з прав людини, якщо такі порушення матимуть місце до 16 вересня 2022 року.

У резолюції ЄСПЛ наголошується, що вона не заважає розгляду будь-якого правового питання, пов’язаного з наслідками припинення членства РФ в Раді Європи, які можуть виникнути під час здійснення Судом своєї компетенції у ході розгляду відповідно до Конвенції переданих йому справ.

 

📌Позбавлення Росії права голосу у Раді з прав людини ООН.

07 квітня 2022 року Генеральна асамблея ООН проголосувала за призупинення роботи Росії у Раді з прав людини. Головними чинниками стали опубліковані повідомлення про звірства та нелюдські дії військ РФ у війні проти України.

Підтримали ухвалення відповідної резолюції 93 країни. В свою чергу, проти проголосувало 24 країни, а утрималося — 58.

Припинення роботи країни-агресора у роботі Ради з прав людини ООН є логічним продовженням процедури вилучення Російської Федерації з міжнародних організації та ізоляції від міжнародного співтовариства.

Рішення Генеральної асамблеї ООН є очікуваною реакцією на підтвердження продовження тотальної санкційної, економічної, дипломатичної та гуманітарної політики щодо обмеження впливу країни агресора на світові процеси.

Водночас, вже 12 травня 2022 року Рада з прав людини проголосувала за посилення контролю щодо погіршення ситуації з правами людини в Україні внаслідок російської агресії, особливо з огляду на події в Маріуполі та кількох інших містах.

При цьому український дипломатичний корпус веде активну роботи щодо усунення представників Росії з інших міжнародних організацій. В першу чергу зусилля дипломатів направленні на виключення країни агресора з Ради безпеки ООН. Визнання Генеральною асамблею ООН Росії державою-агресором підтверджує перспективність обраних напрямків діяльності дипломатів та представників України в ООН.

📌Продовження розслідування злочинів Росії на території України

Також, слід зазначити, що продовжується робота Міжнародного кримінального суду з розслідування воєнних злочинів Росії на території України. 28 лютого 2022 року Прокурор Міжнародного кримінального суду Карiм А.А. Хан виступив із заявою про прискорення початку розслідування ситуації в Україні.

На сьогоднішній день Офіс Прокурора Міжнародного кримінального суду направив до України групу з 42 слідчих, судово-медичних експертів та допоміжного персоналу для просування розслідувань злочинів, які підпадають під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду та надання підтримки владі України. Це наймасштабніше разове розгортання Офісу на місцях із моменту його створення.

Таким чином, маємо безпрецедентну ситуацію юридичної ізоляції країни-агресора. Зрозуміло, що не всі світові організації відмовилися від членства чи права голосу Росії, дехто змушений “терпіти” її через юридичні особливості статутних документів тощо, проте економічні та політичні тенденції у світі все частіше демонструють засудження війни, розпочатої РФ, та всебічну ізоляцію агресора.