#Legal Questions: Проведення реєстраційних дій в автоматичному режимі: правові засади

Відповідно до статті 3 Конституції України, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. Відтак, удосконалення практичних аспектів сфери державної реєстрації, а саме процедур і механізмів проведення реєстраційних дій, з огляду комплексних змін до чинного законодавства, є важливим завданням, оскільки державна реєстрація загалом скерована на громадян.

Однак, задля забезпечення прав і свобод людини необхідно не лише вибудувати механізми впровадження ефективної діяльності відповідних державних органів, а і побудувати сучасну нормативну основу, завдяки якій створюється правовий фундамент для удосконалення практичної складової. Відтак, на сьогодні, попри обмежений доступ до державних реєстрів під час дії воєнного стану, зважаючи на активізацію діяльність рейдерів щодо проведення незаконних реєстраційних дій як з майном, так і з юридичними особами, особливо на тимчасово окупованих територіях, законодавчо надано можливість проводити окремі реєстраційні дії в електронному форматі. Окрім того, реєстраційні дії в автоматичному режимі нададуть можливість отримати адміністративні послуги в сфері державної реєстрації на території України, де реєстратори тимчасово не провадять свою діяльність.

Законом України від 12.05.2022 № 2255-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству» внесено ряд зміни, зокрема, до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі-Закон).

Відповідний Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців.

Законом детально врегульовано механізм проведення окремих реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі — Єдиний державний реєстр) без участі державного реєстратора в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг за рахунок статті 25-1 «Особливості проведення реєстраційних дій в автоматичному режимі», відповідно до якої без участі державного реєстратора в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг можуть проводитися наступні реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі:

📌державна реєстрація фізичної особи-підприємця;

📌державна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу-підприємця;

📌державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем, крім державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця у зв’язку з її смертю, оголошенням померлою або визнанням безвісно відсутньої;

📌державна реєстрація створення юридичної особи на підставі модельного статуту;

📌державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що проводиться виключно на підставі відомостей, зазначених керівником юридичної особи у заяві, та не потребує рішення учасників юридичної особи, зокрема, зміна місцеперебуванняя юридичної особи, видів діяльності, інформації для здійснення зв’язку з юридичною особою;

📌державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що потребує рішення учасників юридичної особи (крім рішень щодо розміру статутного (складеного) капіталу, розміру часток у статутному (складеному) капіталі, складу учасників чи керівника юридичної особи), — за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами;

📌державна реєстрація рішення про припинення юридичної особи або про скасування рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, — за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками чи відповідним органом юридичної особи, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами.

Окремо варто звернути увагу, що відповідно до пункту 6 частини першої статті 15 Закону, рішення уповноваженого органу управління (загальних зборів) юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, може бути підписане як засновниками (учасниками), так і уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів – у разі прийняття такого рішення загальними зборами.

Згідно частини другої статті 25-1 Закону для проведення державної реєстрації фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи використовують засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

Для проведення реєстраційних дій в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія) необхідно пройти реєстрацію чи авторизацію (якщо вже зареєстровані) у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису.

Плата за надання публічних (електронних публічних) послуг, зокрема адміністративних послуг, із використанням Порталу Дія справляється відповідно до Закону.

Під час проведення державної реєстрації відповідно до нової статті 25-1 Закону в режимі реального часу програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру державний реєстратор обов’язково встановлює наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій.

Варто підкреслити також, що наразі скасована така функція, як зупинення розгляду документів, поданих державному реєстратору, – за наявності підстав, визначених у статті 28 Закону, державний реєстратор буде відмовляти у прийняття документів та вчиненні реєстраційних дій.

При цьому, якщо протягом місяця з дня прийняття рішення про відмову заявником повторно подано документи для відповідної державної реєстрації, адміністративний збір не справляється.

Реєстраційна дія в Єдиному державному реєстрі, проведена в автоматичному режимі, вважається дією технічного адміністратора та може бути оскаржена до суду або до Міністерства юстиції України в порядку, передбаченому статтею 34 Закону. Зокрема, внесеним передбачено, оскарження відбувається у порядку:

📌рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції, його територіальних органів або до суду;

📌рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції або до суду;

📌рішення, дії або бездіяльність Міністерства юстиції можуть бути оскаржені до суду.