#LegalQuestions: Деякі практичні аспекти реалізації положень Постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 року №509
25 травня 2021 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 року № 509 «Про запровадження експериментального проекту щодо отримання державним реєстратором прав на нерухоме майно за допомогою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, що перебувають у розпорядженні комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації на паперових носіях, та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – Постанова). Реалізація зазначеного експериментального проекту передбачена протягом 2021-2023 років.
Відповідно до положень вказаної Постанови державний реєстратор за допомогою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі-Державний реєстр прав) формує запит в електронній формі та направляє його підприємству бюро технічної інвентаризації (далі – БТІ), яке здійснювало державну реєстрацію права власності на відповідне нерухоме майно. У відповідь на такий запит уповноважена особа БТІ створює в електронному виді форму відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно або ж форму про відсутність державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Форма про власність формується виключно на підставі відомостей реєстрових книг та інвентаризаційної справи і обов’язково повинна містити відомості про: реєстровий номер та дату реєстрації; відомості щодо власника, у тому числі відомості про частку, що належить кожному співвласнику; відомості щодо правовстановлювального документа.
У разі відсутності у відомостях реєстрових книг відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно уповноважена особа підприємства бюро технічної інвентаризації формує форму про відсутність державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Визначені форми, із накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи БТІ передаються за допомогою Державного реєстру прав державному реєстратору, що сформував запит.
Для забезпечення реалізації вказаних положень, підприємствам БТІ необхідно звертатися до технічного адміністратора Державного реєстру прав – Державного підприємства «Національні інформаційні системи» для підключення до відповідного Реєстру, за наступними адресами:
📍 Дніпропетровська регіональна філія державного підприємства «Національні інформаційні системи», адреса: 49038, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького 104А, телефон: (056) 720-90-47, (056) 720-90-66, (056) 720-90-65, (056) 720-90-69, e-mail: inbox_dp@nais.gov.ua;
📍 Запорізька регіональна філія державного підприємства «Національні інформаційні системи», адреса: 69001, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 40, телефон: (061) 239-50-82, e-mail: inbox_zp@nais.gov.ua;
📍 Кіровоградська регіональна філія державного підприємства «Національні інформаційні системи», адреса: 25006, м. Кропивницький, вул. Олексія Єгорова, 18, телефон: (0522) 36-80-77, 36-80 -33, e-mail: inbox_kr@nais.gov.ua.
На сьогодні механізм обов’язкової передачі відомостей від підприємств БТІ на запити державних реєстраторів за допомогою інформаційних систем (програмного забезпечення Державного реєстру прав) визначено не лише на рівні постанови Кабінету Міністрів України, а і на рівні Закону України «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг» (далі – Закон), який набрав чинності 07 листопада 2021 року.
Згідно з положеннями статті 1 Закону електронна публічна послуга – це послуга, що надається органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, які перебувають в їх управлінні, у тому числі адміністративна послуга (у тому числі в автоматичному режимі), яка надається з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем на підставі заяви (звернення, запиту), поданої в електронній формі з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем (у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг), або без подання такої заяви (звернення, запиту).
З наведеного вбачається, що послуги у сфері державної реєстрації прав відповідно до вказаного Закону належать до публічних (електронних публічних) послуг.
Частиною другою статті 5 Закону встановлено, що у разі якщо законодавством для отримання публічної (електронної публічної) послуги вимагається подання документів та/або інформації, що не міститься в інформаційно-телекомунікаційних системах, які видані/створені або перебувають у володінні та/або користуванні, та/або розпорядженні суб’єкта надання публічних (електронних публічних) послуг, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, такі документи та/або інформація не подаються, а в заяві (зверненні, запиті) про надання публічної (електронної публічної) послуги зазначаються відомості, необхідні для надання такої послуги, або до такої заяви додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб’єкта звернення.
У такому випадку суб’єкт надання публічних (електронних публічних) послуг або програмні засоби відповідної інформаційно-телекомунікаційної системи в автоматичному режимі надсилають до суб’єкта, який видав документ (правонаступнику, а в разі його відсутності – суб’єкту, який забезпечує надання відповідної публічної (електронної публічної) послуги, відповідному державному нотаріальному архіву), запит щодо підтвердження видачі такого документа та/або достовірності відомостей через систему електронної взаємодії електронних ресурсів.
Суб’єкт, який видав документ (правонаступник, а в разі його відсутності – суб’єкт, який забезпечує надання відповідної публічної (електронної публічної) послуги), протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту щодо підтвердження видачі відповідного документа та/або достовірності відомостей підтверджує або заперечує видачу відповідного документа та/або достовірність відомостей з використанням системи електронної взаємодії електронних ресурсів або відповідної інформаційно-телекомунікаційної системи.
З урахуванням зазначеного, слід зауважити, що обов’язковість практичного впровадження вказаних норм є запорукою покращення сервісу з надання послуг у сфері державної реєстрації прав.