#LegalQuestions: Електронні сервіси як елемент безбар’єрного доступу до правосуддя

💻 Розвиток інформаційного простору у сучасному світі є одним з рушійних елементів впровадження оновлених сервісів, їх адаптації до потреб людей та поступового вдосконалення існуючих алгоритмів. В умовах пандемії та карантинних обмежень можливості цифрових технологій фактично визначили напрямки та пріоритети розбудови електронних сервісів в усіх сферах суспільного життя.

Поєднуючи в собі питання рівності, доступності та мобільності, у 2021 році Урядом було схвалено Національну стратегію із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Впровадження в дію Національної стратегії включає реалізацію Плану заходів, який нараховує понад 140 завдань.

Враховуючи принципи, які визначені у Національній стратегії безбар’єрного простору в Україні, можна стверджувати, що її реалізація виходить за межі визначених завдань та охоплює майже усі сфери життя, в тому числі забезпечення рівних можливостей для кожної людини в реалізації власних прав у сфері правосуддя та судочинства.

Найголовнішим прикладом реалізації існуючих концепцій щодо розвитку електронних сервісів у сфері правосуддя є поступове впровадження в дію Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (далі — ЄСІТС) — сукупність інформаційних та телекомунікаційних підсистем (модулів), які забезпечують автоматизацію визначених законодавством процесів діяльності судів, органів та установ в системі правосуддя, у тому числі документообіг, автоматизований розподіл справ, обмін документами між судом та учасниками судового процесу, фіксування судового процесу та участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції, складання оперативної та аналітичної звітності, надання інформаційної допомоги суддям, а також автоматизацію процесів, які забезпечують фінансові, майнові, організаційні, кадрові, інформаційно-телекомунікаційні та інші потреби користувачів ЄСІТС.

Впровадження в дію Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи вже сьогодні  надало переваги щодо зручності, швидкості реалізації процесуальних прав та обов’язків учасників судового процесу.

Розглядаючи питання більш детально, доцільно визначити, що одними з ключових функцій, які сприяють спрощенню та полегшують доступ до інформації судового процесу, є:

📌забезпечення ведення електронного діловодства, в тому числі рух електронних документів у межах відповідних органів та установ та між ними, реєстрацію вхідних і вихідних документів та етапів їх руху;

📌централізоване зберігання процесуальних та інших документів та інформації в єдиній базі даних;

📌обмін документами та інформацією (надсилання та отримання документів та інформації, спільна робота з документами) в електронній формі між судами, іншими органами системи правосуддя, учасниками судового процесу, а також проведення відеоконференції в режимі реального часу;

📌 доступ користувачів цієї системи до будь-якої інформації, що в ній зберігається в електронній формі, відповідно до диференційованих прав доступу;

📌аудіо- та відеофіксація судових засідань, засідань Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя, її органів, їх транслювання в мережі Інтернет у порядку, визначеному законом;

📌функціонування єдиного контакт-центру для управління запитами, іншими зверненнями;

📌можливість автоматизованої взаємодії цієї системи з іншими автоматизованими інформаційними, інформаційно-телекомунікаційними системами органів та установ системи правосуддя, органів правопорядку, Міністерства юстиції України та підпорядкованих йому органів та установ.

Починаючи з 5 жовтня 2021 року, офіційно функціонують три підсистеми ЄСІТС:

  • підсистема «Електронний кабінет» – це захищений вебсервіс, що має офіційну адресу в інтернеті (http://cabinet.court.gov.ua), який забезпечує процедуру реєстрації користувачів в ЄСІТС, а також подальшу автентифікацію таких осіб з метою їх доступу до підсистем (модулів) ЄСІТС у межах наданих прав;
  • підсистема «Електронний суд», що забезпечує можливість користувачам у передбачених законодавством випадках відповідно до наявних технічних можливостей підсистеми ЄСІТС реалізованого функціоналу створювати та надсилати в електронному вигляді процесуальні чи інші документи до суду, інших органів та установ у системі правосуддя, а також отримувати інформацію про стан і результати розгляду таких документів чи інші документи;
  • підсистема відеоконференцзв’язку забезпечує учасникам справи можливість брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою свого Електронного кабінету та власних технічних засобів; у приміщенні іншого суду – за допомогою технічних засобів суду; в установі попереднього ув’язнення, установі виконання покарань або медичному закладі – за допомогою технічних засобів, наявних у відповідній установі.

Таким чином, на сьогоднішній день практичне забезпечення стабільного впровадження в дію та підтримка підсистем ЄСІТС знімає бар’єри у реалізації  власних процесуальних прав та обов’язків учасників судового процесу, робить більш зручним користування існуючим сервісами у сфері правосуддя та сприяє спрощенню розуміння процесу судочинства для всіх громадян.