#LegalQuestions: Проведення щомісячних перевірок щодо додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів
Однією з правових форм діяльності органів юстиції у забезпеченні реалізації державної правової політики та невід’ємним засобом захисту прав і свобод людини є здійснення правової експертизи та державної реєстрації нормативно-правових актів органів виконавчої влади, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.
Відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» (із змінами) з 01 січня 1993 року всі нормативно-правові акти органів виконавчої влади підлягають державній реєстрації. Тобто нормативно-правові акти набирають чинності та можуть бути направленими на виконання лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування.
З метою контролю за дотриманням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» (із змінами) (далі – Постанова Кабінету Міністрів України) органам юстиції надано право перевіряти у органах виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, у разі потреби вимагати подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію та вносити пропозиції про усунення виявлених порушень і недоліків та притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях.
Механізм проведення перевірок врегульовано Порядком проведення органами юстиції перевірок стану додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 19 січня 2012 року № 93/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 січня 2012 року за № 67/20380 (із змінами) (далі – Порядок проведення перевірок).
Органи виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення повинні надсилати щомісяця до 05 числа місяця органам юстиції переліки актів, прийнятих протягом місяця, а у разі потреби та на вимогу органів юстиції – завірені в установленому законодавством порядку копії зазначених актів.
Орган юстиції до 10 числа поточного місяця здійснює безвиїзну перевірку актів за надісланим суб’єктом нормотворення переліком та у разі відсутності порушень законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів за результатом проведеної безвиїзної перевірки місцевої державної адміністрації та її структурних підрозділів, складає довідку.
Здійснюючи безвиїзну перевірку актів за надісланим суб’єктом нормотворення переліком, за необхідності орган юстиції готує лист про надання суб’єктом нормотворення завірених в установленому законодавством порядку копій зазначених актів для проведення їх перевірки щодо додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів. Суб’єкт нормотворення зобов’язаний надати завірені в установленому законодавством порядку копії зазначених актів протягом строку, встановленого у цьому листі.
Орган юстиції протягом 5 робочих днів з дня надходження завірених в установленому законодавством порядку копій зазначених актів здійснює безвиїзну перевірку таких актів, за результатами якої у разі порушення суб’єктом нормотворення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів проводить виїзну планову перевірку актів, прийнятих цим суб’єктом щодо додержання ним законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, результати яких відображаються у довідці та вирішує, а саме:
— складання протоколу про адміністративне правопорушення за порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів щодо керівника суб’єкта нормотворення;
— надання рекомендацій та внесення пропозицій суб’єкту нормотворення стосовно припинення порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а в разі якщо порушення припинено, — щодо вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень;
— унесення пропозицій суб’єкту нормотворення про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у порушенні законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів;
— заслуховування стану цієї роботи суб’єкта нормотворення на засіданні колегії органу юстиції.
Слід зазначити, наказом Міністерства юстиції України від 30.10.2020 № 3788/5 «Про внесення змін до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів» до Порядку проведення перевірок були внесені зміни. Так, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину перевірки щодо додержання суб’єктами нормотворення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів проводяться дистанційно за місцезнаходженням органу юстиції.
Відповідно до статті 18841 Кодексу України про адміністративні правопорушення такими порушеннями є:
— неподання чи несвоєчасне подання для державної реєстрації нормативно-правових актів, які відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації;
— направлення на виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державної реєстрації та не опубліковані в установленому законом порядку;
— надіслання для виконання вказівок, роз’яснень у будь-якій формі, що встановлюють правові норми.
За вчинення вказаних правопорушень персонально на керівника суб’єкта нормотворення за рішенням суду накладатиметься штраф від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, у разі виявлення порушень, передбачених статтею 18841 Кодексу України про адміністративні правопорушення, уповноважена посадова особа органу юстиції повинна скласти протокол про адміністративне порушення на керівника відповідного суб’єкта нормотворення, сформувати справу та передати її до суду.