#LegalQuestions: Щодо функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи

У зв’язку з реалізацією чергового етапу реформи судової гілки влади України з 05.10.2021 запроваджено електронну систему створення та обміну процесуальних документів між судом та учасниками судових провадження.

Так, рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 № 1845/0/15-21 затверджено Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи  (далі – Положення № 1845).

Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) — сукупність інформаційних та телекомунікаційних підсистем (модулів), які забезпечують автоматизацію визначених законодавством та цим Положенням процесів діяльності судів, органів та установ в системі правосуддя, включаючи документообіг, автоматизований розподіл справ, обмін документами між судом та учасниками судового процесу, фіксування судового процесу та участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції, складання оперативної та аналітичної звітності, надання інформаційної допомоги суддям, а також автоматизацію процесів, які забезпечують фінансові, майнові, організаційні, кадрові, інформаційно-телекомунікаційні та інші потреби користувачів ЄСІТС (пункт 3 Положення № 1845).

Підсистема «Електронний кабінет» (Електронний кабінет ЄСІТС, Електронний кабінет) —  це захищений вебсервіс, що має офіційну адресу в інтернеті (http://id.court.gov.ua), який забезпечує процедуру реєстрації користувачів в ЄСІТС, а також подальшу автентифікацію таких осіб з метою їх доступу до підсистем (модулів) ЄСІТС у межах наданих прав (пункт 8 Положення № 1845).

Таким чином, створення процесуальних документів та їх пересилання, а також отримання таких документів від суду, відповідно до вимог процесуального законодавства відбуватиметься в Електронному кабінеті.

Варто зазначити, що відповідно до пункту 10 Положення № 1845 адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов’язковому порядку (частина шоста статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України, частина шоста статті 14 Цивільно-процесуального кодексу України, частина шоста статті 6 Господарсько-процесуального кодексу України). Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС у добровільному порядку.

Разом з тим, необхідно зареєструвати електронні кабінети юридичної особи в системі ЄСІТС, зокрема структурним підрозділам державного органу, які є юридичними особами. Процедура реєстрації яких здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника такої юридичної особи, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань. Сертифікат кваліфікованого електронного підпису такої посадової особи повинен містити ідентифікаційні дані як юридичної, так і посадової особи.

Використання особистих ключів користувачами, а також створення ними кваліфікованого електронного підпису здійснюється в порядку, визначеному Законом України «Про електронні довірчі послуги», з особливостями, встановленими Положенням № 1845.

Для користування підсистемою Електронний суд посадовими особами державного органу, які здійснюють захист інтересів в судах, необхідно створити особисті електронні кабінети (http://cabinet.court.gov.ua/login).

Відповідно до пункту 11 Положення № 1845 керівник юридичної особи засобами програмного забезпечення Електронного кабінету може уповноважувати працівників юридичної особи (в тому числі себе) або інших фізичних осіб чи фізичних осіб — підприємців на перегляд, створення та надсилання електронних документів, а також вчинення інших дій від імені юридичної особи з використанням власних Електронних кабінетів таких фізичних осіб чи фізичних осіб — підприємців.

Делегування повноважень здійснюється за допомогу функціонала «Довіреності» Електронного кабінету юридичної особи. Звертаємо увагу, що обов’язковою умовою надання електронної довіреності особі є попередня реєстрація довіреної особи в ЄСІТС (наявність Електронного кабінету).

У випадку захисту інтересів юридичної особи в судах в порядку самопредставництва необхідно подавати передбачені законодавством документи, що підтверджують повноваження. Такі документи завантажуються користувачем Електронного кабінету в якості додатків до сформованих у Електронному суді процесуальних документів.

З інструкціями користувачів підсистем «Електронний суд» та «Електронний кабінет» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи можна ознайомитися за посиланням: http://wiki.court.gov.ua/pages/viewpage.action?pageId=35881257